Sfaturi – Informații despre legislația CMR de la experții Lutz Assekuranz Maklerges.m.b.H., Viena:
Conform articolului 3 din Convenția CMR, transportatorul principal răspunde pentru acțiunile și omisiunile, printre altele, ale subcontractanților săi. Acest aspect poate deveni problematic în cazul daunelor majore (de exemplu, furtul unui camion, incendiu, accident rutier cu daună totală), în special atunci când partea prejudiciată invocă o culpă gravă, ceea ce duce la anularea tuturor limitărilor de răspundere și la pretenții financiare ridicate.
Un transportator principal (sau expeditor cu costuri fixe) prudent va încheia o asigurare subsidiară pentru astfel de situații, deoarece acesta este responsabil față de client. În definitiv, rămâne incert dacă subcontractantul are suficientă solvabilitate pentru a acoperi o daună majoră.
Din acest motiv, transportatorii solicită frecvent așa-numitele confirmări de asigurare, care ar trebui să ofere informații despre acoperirea asigurării. Însă problemele se ascund în detalii! De multe ori, articolul 29 CMR (culpa gravă) nu este inclus în acoperirea asigurării. Acest lucru nu este menționat explicit în confirmările de asigurare.
În unele cazuri, apar formulări precum: „Confirmăm prin prezenta că firma XY a contractat prin intermediul nostru o asigurare CMR cu o limită maximă de răspundere de 500.000 EUR. Răspunderea prevăzută de articolul 29 CMR este inclusă în asigurare, în limitele răspunderii stabilite de articolul 23, punctele 1-5 CMR.”
Acesta este un caz tipic de „mai mult aparență decât realitate”. Deși se confirmă o limită maximă de răspundere a asigurătorului de 500.000 EUR, se precizează totodată că răspunderea conform art. 29 CMR este asigurată doar în limitele prevăzute de art. 23. Acest lucru înseamnă că, chiar și în cazurile de culpă gravă conform art. 29 CMR, se va despăgubi maximum 8,33 drepturi speciale de tragere (DST) per kg, adică, pentru 20 de tone, aproximativ 20.000 kg x 10 EUR = 200.000 EUR. Menționarea sumei de 500.000 EUR este, astfel, o iluzie și, prin urmare, lipsită de valoare.
Situația este diferită la Lutz Assekuranz, unde limita de despăgubire în cazurile prevăzute de art. 29 CMR este, conform condițiilor, de 1 milion EUR.
Din aceste motive, este esențial să nu comparăm doar prețurile produselor de asigurare! Economisirea a 300 EUR pe an la prima de asigurare poate însemna că, în cazul unei daune, transportatorul va trebui să suporte 300.000 EUR, deoarece culpa gravă (jurisprudența devine din ce în ce mai strictă!) nu este acoperită de asigurare.
Așadar, atenție la confirmările de asigurare! Este recomandabil să verificați propria poliță de asigurare și, dacă este cazul, să solicitați sfatul unui specialist.
Pentru informații suplimentare, echipa Lutz Assekuranz vă stă la dispoziție oricând cu plăcere: e-mail: asigurarilutz@untrr.ro
Copyright UNTRR 2025