Răspunderea CMR: Art. 23 alin. 4 bine asigurat?

Răspunderea CMR: Art. 23 alin. 4 bine asigurat?

Transportatorii care transportă mărfuri supuse accizelor să fie atenți! Într-o decizie recentă a Curții Supreme din Regatul Unit, pronunțată în iunie 2023, aceeași instanță a clarificat faptul că taxele de acest tip, percepute ca urmare a pierderii mărfurilor în timpul unui transport transfrontalier, trebuie rambursate de către transportator în conformitate cu art. 23 alin. 4 CMR.

Astfel, Curtea Supremă din Regatul Unit adoptă o poziție diferită de cea predominant adoptată în Europa continentală! Impactul deciziei poate fi descris ca fiind „masiv” – mulți transportatori care transportă mărfuri în Regatul Unit ar trebui acum să verifice de urgență dacă polița lor de asigurare CMR oferă o acoperire de asigurare suficientă!

Dar mai întâi de toate, ce s-a întâmplat?

Un client de lungă durată al Lutz Assekuranz se îndrepta din Polonia spre Anglia cu o încărcătură de țigări (1.429 de cartuşe). În timp ce transportatorul făcea o pauză într-o zonă de odihnă de pe autostrada M25 din Anglia, au fost furate 289 de cartuşe – acestea aveau o valoare a mărfii de 72.512 GBP; această sumă a fost rambursată din polița Lutz CMR a transportatorului, precum și costurile proporționale de transport și costurile de expertiză.

Așa-numitele „excise duties” în valoare de 449.557 GBP, pe care Regatul Unit le prescrisese în baza „Customs and Excise Management Act 1979”, au rămas în litigiu. Această pierdere financiară – suferită de proprietarul mărfurilor – a fost transmisă de către proprietar în lanțul de comenzi și, în cele din urmă, a ajuns și la transportator cu o cerere de decontare. Pe bună dreptate?

Două posibile interpretări ale art. 23 alin. 4 CMR:

 Reclamantul și-a întemeiat cererea pe articolul 23 alineatul 4 din CMR; după cum se știe, acesta are următorul conținut:

În plus, cheltuielile de transport, taxele vamale și alte taxe suportate în legătură cu transportul mărfurilor trebuie rambursate – fără alte despăgubiri – integral în cazul pierderii totale și proporțional în cazul pierderii parțiale.

 Există opinii diferite cu privire la modul în care trebuie interpretate cuvintele „alte […] costuri”:

  1. Interpretarea restrânsă

Această interpretare consideră ca fiind recuperabile, în cadrul articolului menționat mai sus, numai acele costuri care ar fi fost suportate în mod egal în cazul unui transport în conformitate cu contractul și care ar fi contribuit la valoarea mărfurilor la locul de destinație; cu alte cuvinte, care nu sunt imputabile cursului evenimentelor contrare contractului.

(pe scurt: numai „costurile legate de transport” sunt compensabile)

2.Interpretarea în sens larg

În schimb, interpretarea în sens larg prevede că sunt acoperite toate costurile care sunt strâns legate de transportul efectiv și costurile pe care expeditorul/destinatarul le-a suportat în ceea ce privește desfășurarea transportului convenită prin contract, precum și costurile care au rezultat doar din desfășurarea transportului contrar contractului.

(pe scurt: „costurile legate de daune” sunt, de asemenea, compensabile).

Motivele pentru cele două interpretări posibile sunt multiple; unul dintre cei mai importanți factori este reprezentat de limbile diferite în care a fost redactată Convenția CMR. Există, de asemenea, considerente teleologice diferite în ambele direcții.

În Europa continentală (în special în Țările de Jos, Germania, Austria, Italia, Letonia, Polonia, România și Bulgaria), instanțele judecătorești se pronunță, în general, pe baza interpretării restrânse. În Regatul Unit, la momentul incidentului, exista deja o decizie a unei instanțe supreme care proclamase interpretarea largă; cu toate acestea, hotărârea făcea de mult timp obiectul unor critici masive. O împrejurare care a oferit oportunitatea de a obține o decizie diferită (corectivă) din partea Curții Supreme din Regatul Unit – cu rezultatul unei mai mari standardizări a legislației în Europa și o ușurare notabilă pentru transportatorii care operează la nivel internațional.

Cu toate acestea, în mod dezamăgitor, Curtea Supremă din Regatul Unit a urmat în cele din urmă linia anterioară – ceea ce înseamnă că transportatorii trebuie să fie în continuare răspunzători pentru accize dacă astfel de cazuri sunt aduse în fața instanțelor din Regatul Unit.

 

O acoperire de asigurare de înaltă calitate este esențială!

În speta în cauză, proprietarul mărfurilor a fost în cele din urmă despăgubit pe baza hotărârii; polița Lutz a transportatorului a plătit în cele din urmă – în total – o despăgubire totală de aproape 1.200.000 EUR (aceasta include: daunele aduse mărfurilor, accizele ca prejudiciu material, costurile de transport pro rata, costurile de expertiză, dobânzile, cheltuielile de judecată și de reprezentare a părții proprii și a părții adverse).

Dar chiar dacă nu ar fi existat nicio procedură judiciară – rețineți cât de ridicate sunt acum accizele în raport cu valoarea reală a bunurilor. (620%!)

Toate acestea clarifică următoarele:

1) În prezent, nu se mai poate renunța la coasigurarea conform Art. 23 alin. 4 CMR. Din păcate, Lutz Assekuranz trebuie să constate că unii asigurători CMR locali încă nu au integrat în mod standard acest element de răspundere în domeniul lor de asigurare – o piedică periculoasă pentru potențialii clienți neexperimentați.

2) Sumele asigurate ridicate sunt mai importante ca niciodată. În special, atunci când analizează propria poliță CMR, transportatorii ar trebui să acorde o atenție deosebită pentru a se asigura că nu au fost convenite sublimite sensibile. Limitarea costurilor asociate cu Art. 23 alin. 4 CMR la 25.000 EUR (sau mai puțin) pe cerere de despăgubire sau o sumă asigurată generală de numai 200.000 EUR pe cerere de despăgubire ar fi însemnat, în acest caz, închiderea sigură a activității transportatorului, cu toate consecințele neplăcute pentru personal și pentru proprietarul afacerii.

3) Transportatorii care transportă mărfuri supuse accizelor (tutun, băuturi spirtoase, ulei mineral, cafea etc.) ar trebui neapărat să se încredințeze unor brokeri specializați – așa cum este Lutz Assekuranz – care sunt familiarizați cu această chestiune. Produsele din comerț pot fi mai ieftine, dar nu oferă acoperirea de asigurare necesară.

 

Asigurarea CMR de la Lutz Assekuranz

 Lutz Assekuranz este unul dintre puținii brokeri specializați care poate oferi o sumă asigurată standard de 1.200.000 de milioane de euro pe daună. În special pentru cazuri precum cel menționat mai sus sau pentru cazuri de neglijență gravă / rea-credință intenționată (art. 29 alineatul 2 CMR) din partea angajaților companiei, o astfel de sumă este absolut necesară. Fiecare client are Art. 23 alin. 4 CMR acoperit în mod standard în cadrul condițiilor generale de asigurare – fără niciun fel de sublimite periculoase.

Toate acestea la prime rezonabile; spre deosebire de multe asigurări, primele emise de Lutz Assekuranz nu au crescut automat în funcție de inflație, ci au rămas aceleași; în plus, nu există nicio legătură cu un indice.

Convingeți-vă și programați o întrevedere fără obligații cu specialiștii de la Lutz Assekuranz. Personalul nostru va fi bucuros să vă ofere în orice moment consiliere și asistență.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *